anderetijdenamusement70
       
  Zondagmiddag met stijgende verbazing
gekeken naar een NTR documentaire in de serie
‘Andere tijden’ over de grote amusements-
shows uit de jaren 70 en 80.
       
  123show        
 

Ik zag sprekende hoofden langs komen die
glorieerden als in hun beste herinnering.
Mannen met uiteenlopende functies, waarbij
sommigen in de lens keken alsof het soortelijk
gewicht van hun informatie explosief nieuws
bevatte.
De mannen die productioneel of als presentator,
bij de besproken programma’s betrokken waren,
lepelden brave teksten en keken schalks bij het
opbiechten van hun manipulatieve zondes die er
voor moesten zorgen, dat toch vooral de ‘leukste’
kandidaten konden winnen.
Wat beoogde de NTR met dit programma?
Inzicht verschaffen over wat…?
Het showklimaat?
De impact op het publiek?
De betrokkenheid van goede doelen?
Ging het om de waardering voor de showmasters?
De onderlinge competitie?
Maatschappelijke ontwrichting?
Cohesie van het Nederlandse volk in een
gemeenschappelijk spasme op de zaterdagavond?
Het geniale talent van ontwerper Roland de
Groot in een volgspot zetten?
(Wijdt daar eens een documentaire aan NTR?)
Wat was het verhaal?
…en waar was Mies Bouwman?
Alsof ze niet bestaan heeft en alsof 1 van de 8
niet voorloper en kaskraker was van de Vara
werd ze door de makers verdonkeremaand!!

Nou is kaskraker misschien niet zo’n geslaagd
woord. Toen ik aan de laatste serie Sterrenshows
begon, bleek de kas van de Vara leeg en
versteende het plan om met de Circustent door
Nederland te reizen, tot 1 standplaats op een
terrein in Utrecht.

       
  sterrenshow        
  Bij het ontstaan van de ‘Sterrenshows’ was ik
nauw betrokken.
Ik voerde mede redactie en regisseerde voor de ARD
het eerste Duitse net, op zaterdagavond ’TeleZirkus’.
Een familie-programma met Internationale Showstars,
verrassende invallen, publieksmobilisatie, bijzondere
circus-acts, enz.
Het programma reisde mee met het rondtrekkende
Circus ‘Williams-Althoff’ en werd daarom elke week
vanuit een andere stad geproduceerd en ‘live’
uitgezonden.
Hans Peeters’ (Vara) is een groot circusliefhebber
en vader van twee zoons die op topniveau circus-
artiest waren. Met enige regelmaat, stond Hans
bij ‘Williams-Althoff’ aan de buffetwagen.
Op een avond belde hij mij op en zei, dat hij
Willem Ruis enthousiast probeerde te maken voor
een show in een circustent.
Willem zag er niks in.
Daarom wilde Hans van mij wat VCR-tapes lenen
zodat Willem TeleZirkus’ met eigen ogen kon zien.
Dat trok Willem over de streep.
Het kwam ook de Vara goed uit, omdat ze een
ledenwerfactie in het land konden koppelen aan
het grootste, reizende, elektronische circus ter
wereld.
Ja, Willem hield wel van een superlatief.
Ik kreeg van Willem het verzoek om die shows
in de tent ook te willen regisseren. Ik heb de eerste
show gedaan en daarna nog één ergens rond
carnaval in een ijzige vrieskou, maar verder had
ik geen tijd.
Het seizoen daarop, (wat uiteindelijk de laatste
televisieshows waren, die Willem heeft gemaakt)
heb ik alle Shows gedaan.
Van reizen is niks gekomen. De Vara was bijna
failliet. Maurice Koopman moest vertrekken.
Marcel van Dam kwam.
Willem kreeg te horen dat de budgetten omlaag
moesten. Willem pikte het niet, lag dwars.
De Vara sondeerde bij Mies Bouwman of ze de show
over wilde nemen. Mies vond dat maar raar en belde
Willem om te horen hoe dat zat.
Willem wist van niks en ontplofte.
Zo begonnen we aan de laatste serie ‘Sterrenshows.’
Marc Jansen produceerde,
Hans Peeters schreef de liedjes en que-cards..
Hub Berkers bouwde de grootste passerelle uit de
geschiedenis van de showbusiness en voor het eerst
werd er een camera-kraan ingezet.
25.1.’16
Bob Rooyens