Andere tijden:

amusementsshows jaren 70 en 80


Zondagmiddag met stijgende verbazing 

gekeken naar een NTR documentaire in de serie 

‘Andere tijden’ over de grote amusements- 

shows uit de jaren 70 en 80.

      Ik zag sprekende hoofden langs komen die 

      glorieerden als in hun beste herinnering.  

      Mannen met uiteenlopende functies, waarbij 

      sommigen in de lens keken alsof het soortelijk  

      gewicht van hun informatie explosief nieuws  

      bevatte. 

      De mannen die productioneel of als presentator, 

      bij de besproken programma’s betrokken waren,  

      lepelden brave teksten en keken schalks bij het  

      opbiechten van hun manipulatieve zondes die er  

      voor moesten zorgen, dat toch vooral de ‘leukste’  

      kandidaten konden winnen. 

      Wat beoogde de NTR met dit programma? 

      Inzicht verschaffen over wat…? 

      Het showklimaat? 

      De impact op het publiek? 

      De betrokkenheid van goede doelen? 

      Ging het om de waardering voor de showmasters? 

      De onderlinge competitie? 

      Maatschappelijke ontwrichting? 

      Cohesie van het Nederlandse volk in een  

      gemeenschappelijk spasme op de zaterdagavond? 

      Het geniale talent van ontwerper Roland de Groo

      in een volgspot zetten? 

      (Wijdt daar eens een documentaire aan NTR?) 

      Wat was het verhaal? 

      …en waar was Mies Bouwman

      Alsof ze niet bestaan heeft en alsof 1 van de 8  

      niet voorloper en kaskraker was van de Vara 

      werd ze door de makers verdonkeremaand!!

Nou is kaskraker misschien niet zo’n geslaagd 

woord. Toen ik aan de laatste serie Sterrenshows 

begon, bleek de kas van de Vara leeg en  

versteende het plan om met de Circustent door 

Nederland te reizen, tot 1 standplaats op een  

terrein in Utrecht.

Bij het ontstaan van de ‘Sterrenshows’ was ik  

nauw betrokken.  

Ik voerde mede redactie en regisseerde voor de  ARD 

(het eerste Duitse net), op zaterdagavond ’TeleZirkus’.  

Een familie-programma met Internationale Showstars,  

verrassende invallen, publieksmobilisatie, bijzondere  

circus-acts, enz.  

Het programma reisde mee met het rondtrekkende 

Circus ‘Williams-Althoff’ en werd daarom elke week  

vanuit een andere stad geproduceerd en ‘live’  

uitgezonden. Hans Peeters’ (producer Vara) is een 

groot circusliefhebber en vader van twee zoons die op topniveau circusartiest zijn. Met enige regelmaat, stond 

Hans bij ‘Williams-Althoff’ aan de buffetwagen.  

Op een avond belde hij mij op en zei, dat hij  

Willem Ruis enthousiast probeerde te maken voor  

een show in een circustent.  

Willem zag er niks in.  

Daarom wilde Hans van mij wat VCR-tapes lenen  

zodat Willem TeleZirkus’ met eigen ogen kon zien.  

Dat trok Willem over de streep.  

Het kwam ook de Vara goed uit, omdat ze een  

ledenwerfactie in het land konden koppelen aan 

het grootste, reizende, elektronische circus ter  

wereld.  

Ja, Willem hield wel van een superlatief. 

Ik kreeg van Willem het verzoek om die shows 

in de tent ook te willen regisseren. Ik heb de eerste  

show gedaan en daarna nog één ergens rond 

carnaval in een ijzige vrieskou, maar verder had 

ik geen tijd. 

Het seizoen daarop, (wat uiteindelijk de laatste 

televisieshows werden, die Willem heeft gemaakt) 

heb ik alle Shows geregisseerd. 

Van reizen is niks gekomen. De Vara was bijna 

failliet. Maurice Koopman directeur, moest vertrekken.  

Marcel van Dam kwam. 

Willem kreeg te horen dat de budgetten omlaag 

moesten. Willem pikte het niet, lag dwars.  

De Vara sondeerde bij Mies Bouwman of ze de show  

over wilde nemen. Mies vond dat maar raar en belde  

Willem om te horen hoe dat zat. 

Willem wist van niks en ontplofte. 

Zo begonnen we aan de laatste serie ‘Sterrenshows.’ 

Marc Jansen produceerde, 

Hans Peeters schreef de liedjes en que-cards.. 

Hub Berkers bouwde de grootste passerelle uit de 

geschiedenis van de showbusiness en voor het eerst  

werd er een camera-kraan ingezet. 

Bob Rooyens

 25.1.’16