speech_titel    
image_sca    

Dit is een feestje dus we houden 't leuk, maar een klein kritisch nootje mag wel.
Het is jammer, dat de eretafel ontbreekt voor laten we zeggen de papa's
en mama's van de televisie. Het erfgoed van ons vak.
Vanavond gaat het over televisiemakers. Dus ook over hen. Maar helaas,
ze zijn er niet bij. Ik zie wel voortdurend hun werk. Verknipt tot snippers.
Veelal respectloos, zonder bron- en naamvermelding aan elkaar geplakt.
Gepresenteerd in de context van de 10 dit, de 30 dat en weet je nog wel oudje...
Ik betreur dat.
Ik betreur het ook, dat de publiekrechtelijke omroep er steeds minder in slaagt
om zelf iets te bedenken en te produceren. De eigen identiteit wordt voor een
groot deel ingekocht bij commerciële producenten.
Dan ben je geen publieke omroep met een visie en een missie, maar een
inkoopbureau dat z'n publieke legitimiteit verliest.
Een product van dat gedrag, het zelfs voor insiders onnavolgbare Glazen huis
hoort niet bij een publieke omroep. Maar het wordt er wel op uitgezonden.
Felderhof's portretten van Nobelprijswinnaars voor de vrede horen wel bij de
publieke omroep, maar die worden er niet door uitgezonden.
Let wel ik houd van de publieke omroep. Maar 't gaat niet goed.
Gisteren las ik, dat een werkgroep onder leiding van Nico Haasbroek
het advies heeft afgegeven om 1 net op te heffen, het voetbal voortaan over
te laten aan de commerciƫle omroep en die dan ook meteen maar het grote
amusement te laten verzorgen.
Publieke Omroep past op uw zaak! 'k Zag hier net staatsecretaris van der Laan
langskomen. 'k Hoop dat u even meeluistert mevrouw van der Laan.
Als je als publieke omroep accoord gaat met dat soort voorstellen, dan
zit je binnen de kortste keren in een sterfhuis constructie.
Een goede publieke omroep hoort een totaal programmapakket te produceren
en moet, onafhankelijk van commerciële overwegingen, concurerend zijn
met programma's die een allesomvattende afspiegeling zijn van de samenleving.

Het leiderschap dient een intelligent creatief team aan te sturen, dat met z'n poten
in de werkelijkheid staat en die werkelijkheid of gespeelde werkelijkheid weet te
reflecteren in een veelheid van creatieve programma's.
Daar hoort ambitie en gedrevenheid bij. Maak je als publieke omroep los van
oriëntatie op marktaandelen en kijkdichtheid en overheid dwing ze niet onder
hetzelfde spanlaken als de adverteerder doet met de commerciële omroep.
Voor je 't weet moeten we ons laten aborteren aan de gevolgen van een
spermarace of produceert de publieke ook stront in een mandje.

Dit is een feestje dus we houden het leuk. Is er nog hoop? Zeker! Kijk maar,
ik heb die prijs gekregen. Ik bedank daarvoor de juryvoorzitters en de crew's
waarmee ik zowel hier als in het buitenland gewerkt heb.
Een paar mensen zijn van vitaal belang geweest in mijn carrière zoals
Ger Lugtenburg, Gerrit den Braber, Hannes Hoff en Jose Montes-Baguer.
Mannen die hun nek uitstaken en mij door dik en dun hebben gesteund.
Verder geen namen, want dan noem ik bijvoorbeeld Ruud of Ruudje,
Theo, Bertje of Berto of Myra of Marlies of Marjan, Gerard, Jaap, Henk
of Stan of Wil of Johan, Bijls Noortje of Onno of Ton en voor je 't weet,
doe je 't toch en vergeet je er weer een paar die het absoluut verdienen....
Nee geen namen... Dit is een feestje en laten we ervan genieten.